Haladunk szépen előre az érzékszervek élesítésében. A mai nap az ízeké, illatoké, és a tapintásé.
Már előre elkészítettem néhány különös illatú fűszert kicsi, zárható dobozokban. Van itt bors, kakukkfű, fahéj, szegfűszeg, kapor, narancshéj, fogkrém, légyirtó. Emellett ízeket is vadásztam: mézet, citromot, kefírt, tejfölt, fogkrémet, almát, uborkát- hétköznapi, jellegzetes ízeket.
BEMELEGÍTŐ JÁTÉK
A múltkori levezető játék- az "erre csörög" kiváló lesz. Megmozgatja a gyerekeket, újra felidéződnek a hangok, amikkel múltkor játszottunk, és újra kapcsolatba kerülhetnek egymással.
SZAGLÁS:
1.:
Előveszem az illatokat, és elmondom, mi lesz a feladat. Becsukott szemmel kell a tégelyekbe beleszagolni, s utána egy papírkára felírniuk, hogy szerintük mit éreztek. A végén megbeszéljük, ki minek érezte az adott illatot. Milyen érzést keltett benne? Mit idéz fel benne az adott élmény?
2.:
Idézzük fel egy pékség illatát! Egy benzinkútét, egy kórházét. Milyen szaga van egy autószerelő, vagy egy asztalosműhelynek? El tudnád- e sorolni az otthonod jellegzetes szagjait? Idézzük fel egy ismerősünk illatát!
3.:
Mondok egy illatot, idézd fel a hozzá kapcsolódó emlékeid:
kórház, citrom, füst, benzin, orvosságszag, fenyőillat... stb.
ÍZLELÉS:
4.:
Most újra csukott szemmel kell lenni, de most ízeket mutatok. Felismered- e őket csukott szemmel? Állítsuk kellemességi sorrendbe az ízeket! Keressük meg, hol érezzük a különböző ízeket a nyelvünkön! Idézd fel a kedvenc ételedet, és bontsd összetevőire!
5.:
Találjunk ki "édeskés históriákat"! És a kesrédes történet, az vajon milyen? Mutassunk savanyú ábrázatot! Jellemezzük azt, akinek csípős természete van! Milyen a keserű vigyorgás? Miért vigyoroghat valaki keserűen? Gyűjtsünk még ilyen kifejezéseket!
TAPINTÁS:
6.:
Különböző anyagokat tapintunk. Próbáljuk szavakkal leírni, milyennek érezzük a selyem, a farmer, pamut, stb. anyagokat.
7.:
Mi ez? Az asztalon letakarva különféle tárgyak vannak. Egyenként benyúlunk, és csak a kezünkkel próbáljuk felismerni a tárgyakat.
8.:
Valakinek bekötjük a szemét. Egyik társa eléáll, s ő vakon próbálja felismerni az illetőt. Az arcát tapinthatja. Ez a játék a bizalmat is erősíti a gyerekekben, hisz a "vak"- nak félelmetes, hogy hogyan és ki ér hozzá, a látónak pedig felelőssége van, hogy ez ne legyen kellemetlen a társának.
9.:
Gyurmázzunk csukott szemmel- mi lesz az így elkészült műből? Idézzük fel, milyen megtapintani a krétát, jégcsapot, macskát, szappant, stb.
LEVEZETŐ JÁTÉK:
Mindenképp mozgásos kell ennyi megfigyelő játék után. Valószínűleg az "eggyel kevesebb szék van, ki tud leülni", vagy szoborjáték, vagy a "Jaj fáj" lesz belőle. Attól függ, a foglalkozáson mennyi energia szorul be a gyerekekbe.