Melissa Etheridge

Napra pontos

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

.

  • : Tudok egy honlapot, amelyen akár több száz, vagy... (2012.03.27. 12:03) MLM újra
  • Királyhegyi Sport: Talán segíthetek néhány eszközzel, s módszerrel... (2010.02.17. 21:01) Kareoke
  • Hópofi: Sziasztok!Tegnap kezdtem el olvasni Müller Péter... (2009.11.25. 23:40) Müller Péter
  • Lenoks69: Hát ja, ezek fantasztikusak... Micsoda tehetség!... (2009.11.20. 00:18) Debreceni Fotóművész Zita
  • alibabaesanegyvenhattyu: :) milyen igaza van ! (2009.11.04. 13:23) Tévévilág

Beszélgetős

&n #a0522dbsp;

.

szivtars

Címkék

blog (235) család (230) életem (362) emberek (124) emlék (31) gondolatébresztő (70) gondolatok (277) gyerek (290) humor (82) iskola (39) közélet (64) kultúra (33) lélek (99) napló (197) (254) önismeret (78) szerelem (180) szórakozás (38) Címkefelhő

Dávid és Góliát

2008.12.14. 08:12 - Doris, a komisz



Dávid és Góliát története különösen kedves nekem. Még gyerekkori emlék fűz hozzá. Mikor a történetet megismertem, gyakran gondolkodtam azon, hogyan is képes egy apró, szinte gyerek pásztorfiú a hatalmas ellenség legyőzésére. Most, mikor lehetőséget kaptam, hogy vezessem a gyerekeknek szóló istentiszteletet, valahogy ez a gondolat motoszkált bennem, mint fókusz. Igen, valahogy úgy kellene kihegyezni a játékot, hogy a bennünk rejlő hatalmas erő- amit akár istennek is nevezhetünk- kerüljön a középpontba.

Nehéz megcsinálni úgy a játékot, hogy a résztvevők megtalálják a helyüket benne, hisz ovisok is akadnak szép számmal, de néhány felső tagozatos is van a csoportban. A két szélsőség között pedig minden korosztály vegyesen. Vajon hogyan tudom úgy mozgatni őket, hogy senki ne unatkozzon, és mindenki a saját érettségének megfelelően ki tudja venni belőle, ami épülésére szolgálhat?

1., Bemelegítésnek szoborjátékot játszunk. Mivel a gyerekek "drámaszűzek", a munkaformákat sem ismerik, egymást is felületesen. A szoborjáték felszabadít, egyben segít koncentrálni, ráhangol a közös munkára.

2., Körbeülünk, és elmesélem nekik a történetet. Meseszerűen, a száraz adatoktól minél inkább lecsupaszítva, beleszőve a személyes emlékeket (magáról beszélni a játékvezetőnek mindig bizalomerősítő lépés. A gyerek könnyebben megnyílik, ha a tanár is ad magából, nemcsak "elvenni" akar tőle gondolatokat, érzéseket).

3., Tudjuk, hogy D. pásztorfiú. Három bátyja van háborúban, csak ő maradt otthon.
Mutasd meg, hogyan üldögél- heverész a mezőkön a nyáj mellett (szobor). Most megérintelek, mondd ki egy mondatban, hogyan gondol a testvéreire.

4., Cédulákon szituációkat osztok szét, miután kisebb csoportokat alakítunk a gyerekekkel.:
- A nyájat oroszlán támadja meg, és D. legyőzi a fenevadat.
- Medve támad rájuk, és D. legyőzi.
- Tolvajok lopóznak a közelbe éjjel, de a fiú elzavarja őket.
Némajátékkal játszátok el a szituációkat. Mikor a némajáték megáll (azt mindig állóképpel zárjuk), akkor a többiek odamehetnek, és egy- egy társuk vállára téve a kezüket, kimondhatják annak gondolatát. Így a "nézők" is belehelyezkedhetnek a szituációba.

5., Beszélgetés: Milyennek ismerted meg a fiút eddig?

6., A mese továbbfűzése: Apja elküldi, hogy tudjon meg híreket a testvéreiről. Mikor a táborba ér, Góliát már javában szapulja az izraelieket. A kihívás folyamatos: Ha akad valaki, aki kiáll ellene, és legyőzi őt, akkor a filiszteusok szolgái lehetnek az i- nek, de ha G. lesz a győztes, akkor az i- nek kell szolgává lenniük.

Cédulákon emberi tulajdonságok vannak leírva (pl: bátor, nagylelkű, jóságos, gőgös, öntelt, kedves, félelmetes stb). Válogassuk ki azokat a tulajdonságokat, amik jellemzőek Góliátra. Ha valaki nem érti valamelyiket, megbeszéljük.
Mutassátok meg, milyen mozdulatai vannak az óriásnak. Hogyan jár? Milyen, mikor fenyegetőzik? Amikor legyőz valakit? Elemezzük ezeket a mozdulatokat Hogyan tartja a fejét, a karjait... Jó alkalom a testbeszéd "tanítására".

7., Hogyan fogadják az izraeliek Góliátot? Milyen érzések bujkálnak bennük (azt hiszem, ez is kártyákról összeszedve. Ez azért jó módszer, mert egyben a gy. szókincsét is fejleszti (bátorság, félelem, riadalom, öröm, boldogság, düh, szomorúság... stb)

8., Mutasd meg a táborlakókat! Hívószavakra szobrokat formálnak magukból. Pl:
Jaj istenem, mi lesz velünk? Lesz- e vajon olyan bátor, aki kiáll ez ellen a szörnyeteg ellen? Én itt sem vagyok! örök szolgaság vár ránk!

9., Dávid úgy dönt, hogy kiáll Góliát ellen. Saul díszes páncélt adat rá, de a fiú nem tud mozogni a ruhában, ezért nem fogadja el.
Itt a csoport két részre oszlik. A picikéknek némajátékkal kell eljátszani, ahogy a szolgák ráadják a ruhát a fiúra. Ő megpróbál mozogni benne, de nem megy. Ez a játék a mozdulatok kifinomítására szolgál. Hogyan segítünk, öltöztetünk valakit, hogyan mozog valaki egy számára kényelmetlen ruhában (helyzetben)?
Eközben a nagyok egy levelet fogalmaznak, melyet Dávid az édesapjának ír az összecsapás előtt. Nem tudja, életben marad- e, de bízik Istenben, magában, és eltökélt a szándékában. Mivel nyugtatja az apát, hogyan adja tudtára, hogy szereti őt, de a hazáját is?

Felkészülés után a picik bemutatják az összecsapásra készülést, a nagyok pedig felolvassák a levelet.

10., Dávid egyetlen kaviccsal győzte le az óriást. Körbeülünk, és egy síma, nagyméretű kavicsot adunk körbe. Ez az a kő, amivel homlokon találja Góliátot. Mire gondol, mielőtt beteszi a parittyába? Mondd ki egy mondatban, miben bízik, miben hisz, mi ad neki erőt?
A kő körbejár, de nem kötelező mondani valamit. Aki akarja, csak megfogja, majd továbbadja. Ez épp elég, hogy a gondolatai a szituációban legyenek, nem muszáj beszélni hozzá.

11., Irányított beszélgetés: Mi adott erőt Dávidnak? Volt- e reális esélye a győzelemre? Egyedül volt- e ebben a helyzetben, vagy akadt segítője? Hogyan segített neki Isten?
Ahová ki akarok lyukadni, hogy a hite megerősítette őt, és képessé tette olyasmire, amihez nem volt testi alkalmassága. Hogy I. benne volt, nem kívülről irányította és segítette őt. Önbizalmat, leleményességet adott neki. Nem volt egyedül a legnehezebb helyzetben sem.

A játékra egy óránk van, tehát minden lépés kb 5- 6 percet vesz igénybe. Nem kell elhúzni, mert unalmassá válik. Vinni a történetet, a képeket, hogy a sok- sok eljátszott- átélt helyzetből le tudják vonni a legfontosabbat: ha hisznek önmagukban, és abban, hogy nincsenek egyedül, akkor képesek lesznek nagy dolgokra.

A bejegyzés trackback címe:

https://doris.blog.hu/api/trackback/id/tr85821780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

melkam 2009.02.26. 00:20:15

nekem is kedves, mert az ember önmagában véve semmi, csa az isten éltal van ereje legyőzni sok sok akadályt.
új vagyok, csak véletlenül találtam rád, nem tudok még blogot irni sem. de azárt atiéd szép-melinda

melkam 2009.02.26. 00:23:27

kárlek majd irj nekem, szlovákiából @melkam: vagyok, 42 éves, főállású anya. olvasom és ismerem a bibliát, szeretem a gyerekeket.
szia melinda

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2009.02.26. 08:22:40

@melkam: Ezt nem nagyon értem, melkam. Mit írjak neked? Blogolni meg tök egyszerű amúgy. Csak leülsz, és írsz, ennyi az egész.


süti beállítások módosítása