Melissa Etheridge

Napra pontos

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

.

  • : Tudok egy honlapot, amelyen akár több száz, vagy... (2012.03.27. 12:03) MLM újra
  • Királyhegyi Sport: Talán segíthetek néhány eszközzel, s módszerrel... (2010.02.17. 21:01) Kareoke
  • Hópofi: Sziasztok!Tegnap kezdtem el olvasni Müller Péter... (2009.11.25. 23:40) Müller Péter
  • Lenoks69: Hát ja, ezek fantasztikusak... Micsoda tehetség!... (2009.11.20. 00:18) Debreceni Fotóművész Zita
  • alibabaesanegyvenhattyu: :) milyen igaza van ! (2009.11.04. 13:23) Tévévilág

Beszélgetős

&n #a0522dbsp;

.

szivtars

Címkék

blog (235) család (230) életem (362) emberek (124) emlék (31) gondolatébresztő (70) gondolatok (277) gyerek (290) humor (82) iskola (39) közélet (64) kultúra (33) lélek (99) napló (197) (254) önismeret (78) szerelem (180) szórakozás (38) Címkefelhő

A zongorista II:

2008.05.02. 07:28 - Doris, a komisz

Címkék: film kultúra gondolatok gondolatébresztő


Sok olyan filmet láttam már, ami a holocaustról szól, de mindig hiányoltam azt, hogy miért nem szól semmi arról, hogy voltak a zsidók közt olyanok, akik megpróbáltak tenni valamit ez ellen. Sosem értettem, hogy miért nem volt valami összefogás, próbálkozás legalább...valami. Persze magamban azt is tudtam, hogy hát hogyan is lehetett volna (ki mert volna gépfegyverekkel szembe menni?)...de mégis.
Aztán itt láthattam, hogy a gettóban azért kicsiben ugyan, de volt szervezkedés, sőt egy maroknyi ember szembe is szállt a németekkel.
Nyilvánvalóan kettő perc alatt megölték őket. És milyen furcsa, hogy Szpilman azt kérdezte erre: ugyan mi értelme volt ennek?, és a barátnője, Dorota ( aki nem volt zsidó) azt mondta rá gondolkodás nélkül: legalább méltósággal haltak meg.
Mert én mindig ezt hiányolom a legjobban: ellenkezés  nélkül beköltözni a gettóba, beszállni a vagonokba, feltűzni a csillagot- mindent szó nélkül megcsinálni...ez olyan méltóságon aluli. Hozzáteszem, nem biztos, hogy én nem ezt tenném ebben a helyzetben.


A film lényege (ami nekem a lényeg) az körülbelül a második órában kezdődik el.
Addig "csak" azt látom, hogy egy igen finom, művelt és szelíd ember hogyan épül le a végsőkig.

Mindenki elveszíti a méltóságát, ha olyan helyzetbe kerül.



Két gyönyörűség van, ami megérintett:

Az egyik, mikor Szpilman a billentyűk fölött gondolatban (lélekben) újra játszik.
Ennél szebben nem lehetne megmutatni, hogyan őrzi az ember az álmait.
A valóság a zongora- a hangok. De nem játszhat, mert az a vesztét okozná, hisz felfedeznék. Ő pedig a billentyűk fölött muzsikálja el azt az embert, aki valaha volt.

A másik, amikor a fagyos épületben felefedezi őt a német tiszt.
Addigra már fel sem ismernéd, annyira megtörte a szenvedés.
Egy roncs.
Leül a zongorához, és játszani kezd. A fény hátulról világítja meg, és látod, ahogy abból a senkiből újra ember lesz. A háta egyenes, az elfagyott ujjai futnak a billentyűkön....a zene újra emberré teszi őt.
Ahogyan Hosenfeld századost is.
A rendező végig ügyel rá, hogy ne tolakodóan, de éreztesse, mennyire "szörnyetegek" a náci katonák. Érzéketlenül, harsányan röhögve gyilkolnak, és ami még rosszabb, aláznak meg embereket...undorítóak, valljuk be.


Hosenfeld hideg és éles, mikor kérdezgeti Szpilmant. Azt várod, hogy mikor kapja elő a pisztolyt és puffantja le hidegvérrel.
Aztán látod, ahogy a zene emberré formálja őt is. Ahogy ül a széken....érzem szinte,hogy átfut rajta minden, ami történt. Talán az is eszébe jut, vajon hány ilyen csodálatos művészt öltek ők halomra.
Megérinti a zene, lefejti róla a "szörnyet".

A művészet összeköthet, megtarthat, őrizheti  méltóságunkat, összemoshat világokat és ellentéteket.
Ha már nincs semmid, még mindig adhat valamit a zene...a képek, betűk.
Ha mást nem, hát menekülést egy szebb világba.

A bejegyzés trackback címe:

https://doris.blog.hu/api/trackback/id/tr18450667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.05.02. 08:58:16

Jó. Akkor most elolvastam vagy 5 elemzést...nem akarok már filmkritkus lenni. Nem akarok életrajzi adatokat, képbeállításokat elemezni.
Miért nem olvastam egyikben sem személyes érzéseket?
Miért nem olvastam valamit arról, ami nekem a legfontosabb ebben a filmben?
A túlélésről szól ez a film?
Pusztán csak arról???
Hát tényleg csak ennyi?

ruszkibaka · http://ruszkibaka.blog.hu 2008.05.02. 09:11:08

szerintem meg ahhoz kell nagy bátorság,hogy emelt fővel,feltartott kézzel mentek a nagyszerü keresztény lakosság között vonúlva a gettóba..büszkén a halálba..azok írtották őket,akik pénzt,tudományt,hitit(biblia)adtak a jólelkü krisztushívőknek"..

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.05.02. 09:55:06

Na igen. Ha VALAMIÉRT mész emelt fővel a halálba mondjuk egy szabadságharc után. Vagy ha nyilvánvaló túlerővel szállsz szembe, csak hogy jelezd, vagy valaki, aki szembeszáll inkább, de nem fogadja el az értelmetlen üldözést.
Ebben van méltóság.
De behajtani a fejed a bárd alá valamiért, ami csak arról szól, hogy VAGY, hogy LÉTEZEL egyáltalán- ebben semmi méltóság nincs.

hohohó 2008.05.02. 13:17:54

Komment a kommentekhez
2008-ban a palesztinoknak nincs pénzük arra, hogy publicitást kapjon, hogy ez a sokat szenvedett zsidó nép sokszor még a náciktól is kíméletlenebbül, lélek nélkül irtja, üldözi őket.
A győztesek írják a történelmet, és a zsidóság a holokauszttal veszített sokat, de nyert is.Szemet huny a világ a kegyetlenkedésük felett.Putyint szorongatták Ingusföld miatt, őket nem, Husszeint mondvacsinált okokkal a zsidóbefolyásolt amerikai kormány kivégeztette, és sorolhatjuk...
Persze most én vagyok a fajgyűlölő.Pfujj!

proaktiv · http://proaktiv.blog.hu/ 2008.05.02. 13:56:48

Doris,

Te egy nagyon emberi megközelítésben éled meg mindezt, ebben a Te empátiát Nőséged… a középpont, ugyanakkor valóban benne van a dologban a Hohohó igazsága is. Természetesen nem mentheti, nem menthetné fel az apák bűne a fiakét. Ugyanakkor a fiak bűnét nem igazolhatná az apák bűne/sérelme.

A birka módra lágerbe vonuló zsidóság történetét, ha ismered, akkor értheted valamilyen szinten az önként vállalt megfosztatást. Biztosan voltak, akik nem ennyire belenyugvók voltak, de nyilván ebben a médiáknak, a filmeknek a sikerhajhászása is belejátszik.

Amit pedig én nem értek, nagylányom történelem tanulmányai során vetődött fel bennem, ost már nem tudom hányadszor a kérdés.

Mióta is vannak zsidók ( A Világban, Európában, hazánkban…)? ( A Bibliából tudom) – de a történelemkönyvek miért csak az elgázasításról számolnak be, tán arról is csak mellékesen?


Provokátor

Ui.: folytattam a gondolatmenetem, de töröltem! Megint az oktatási rendszernél kötöttem ki, pedig többről szó, az Emberről, az emberségről!
Uui.: Doris köszönöm, hogy megosztod a gondolataid!

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.05.02. 21:41:57

hohohó: Tudom, Te mindig ezzel jössz. Értelek, csak a két dolgot nem tudom összefüggésbe hozni.
A holocaust szörnyűsége nekem NEM a zsidókról szól, hanem az üldözőkről. Az üldözött kiválasztása mellékes.
És innentől ugyanígy elítélhetőek a zsidók Palesztinában, az afrikai háborúk, és minden, ami a legkisebbet is egy kalap alá vehető ezzell.
Nekem a holocaust emberi magatartást jelképez- olyat, amit elítélek, bárki teszi ezt egy embercsoporttal. Nem menti fel a Palesztínában gyilkolókat- ugyanúgy elítélem azt is.
Lássuk be- eleddig a legnagyobb népirtásról beszélünk, aminek intő példának kellene lenni zsidónak, németnek, orosznak, szerbnek, afrikainak...

Provokátor: Köszönöm én meg, hogy olvasol :-)
Oktatási rendszer? Beszélhetnénk róla - sokadszor :-)
Sok téma van, amit nem tudnak kezelni, így átsiklanak rajta. A történelem tanítása pedig főképpen hagy kívánnivalót maga után...sok- sok adat, semmi életszerűség...így nem is marad meg belőle sok dolog.

hohohó 2008.05.03. 07:41:06

Igazad van Doris, én csak arra akarok rávilágítani, (és most nagyon bunkó leszek), hogy a zsidó nép, mely nagyon befolyásos(amitől nem kell irtózni Csurka-módra) melegen tartja a holocaust-témát,sőt, egyenesen fűti is, kétarcú.
A német nép kegyetlen volt, nem egy sokfogú szörny működtette a náci gépezetet, hanem emberek.Minden szinten.
De. Kb. 2 évente szembenéznek a múlttal, szégyenlik amit tettek, filmekkel, rendezvényekkel hamut szórnak a fejükre.
Hitler mondta az utolsó napokban, mikor nem volt hajlandó kapitulálni: Ha veszni fog a német nép, vesszen el.Ezt érdemli, mert a sorsát maga választotta.Ők választottak engem, én pedig így döntök!
A zsidók ahogy írod önként mentek a halálba.
Tanulni kellett volna ebből nekik is.Csak nem ebből tanultak.
A náci viselkedést tanulták meg, mártírarccal a világ felé,kettősmércével nézve a múltat, s jelent.
Van egy ismerősöm, aki izraeli zsidóhoz ment férjhez.
A lány ránézésre tiszta árja.
Izraelben az utcán ha végigmegy felnőtt emberek leköpik, kicsúfolják.
Megtehetik, mert ők a kiválasztott nép, és a XX. század áldozatai.
Ez van a fejükben azoknak az emberekben.
Proaktívnak: Pedig ők már az apák fiai.
Szumma: A holocaustot szerintem fel lehetett volna használni arra hogy soha ilyen ne történjen meg, de az egyén tömegesen megint levizsgázott.

stali 2008.05.03. 09:58:07

Doris, segítettél megfogalmazni, amit én is éreztem az auschwitzi és a birkenaui táborok mellett. Számomra is a végrehajtókról mondott nagyon sokkal többet. És azonnal fölmerült bennem a kérdés: mennyivel vagyok különb náluk, amikor mélyen elítélem, uram bocsá', meg is vetem őket,a kik számára a gyilkolás nemcsak természetes, de egyenesen kéjes indulat is volt? (A dokumentumfilmben szólaltattak meg néhány tábori őrt és parancsnokfélét is.) Nagyobbik unokám számára azt jelentette, amit mindenkinek kellen, jelentsen: ezt soha többé! És közben tudja, ma is vannak a világnak tájai, ahol természetes a kínzás. De elitéli és nem tenné. Nincs egyedül, remélem.

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.05.03. 20:39:34

hohohó: Megint ott tartunk, amiről a holocaust szól. Vagyis mindent emberek működtetnek, és népcsoportot , mint olyat nagy hiba lenne egységesként értékelni (ahogy Izrael Palesztinához viszonyul pl.)
Hitler manipulálta a német népet (akit, mint népet én tisztelek azért a bűnbánatért, amit minden szinten tanúsít- és most ne beszéljünk az újfasiszta szervezetekről).
Az izraeliek is manipulálva vannak- ugyanott tartunk....megint ugyanott.
Az aranyhal 3 másodperces emlékezete.
És ha van ilyen, hogy "kiválasztott nép"...ajaj..ez nagyon hasonlít az "árja" feelingre...megint ugyanott vagyunk, ahonnét az egész indult.
Én azt mondom: A holocaust nem a zsidókról szól, ezt nekik is látniuk kell(ene).
Nem ad felmentést, nem vonatkoztat rájuk más szabályokat. Ha okosan bánnak ezzel a múlttal, széthordhatják a világban a tanulságát...ha a Palesztinokat gyilkolják, ha a fehér embert leköpik, akkor nyilvánvalóan nem jól "gazdálkodnak" ezzel a múlttal...és ezzel a - nevezzük így- kiválasztottsággal. Nem hiteles az egész...de megint csak Emberekről beszélünk...mártírnak lenni jó...felmagasztalni magunkat jó...manipulálva lenni kényelmes...nem gondolkodni kényelmes.
Megint nem ítélkezhetünk Nép felett, "csak" emberek é döntések felett...ez a moralizálás. Aztán ha engem köpne le valaki, mert fehér vagyok, nyilván elküldeném a francba.
Ami még fura...csak egy nemzedék múlt el...lehet, hogy ők még a haragot hurcolják magukban? Mármint egyes emberek :-)

stali: Mindig a kis emberek mondják, hogy soha többé...akik a döntéseket hozzák, nem mondják. Vannak ezek szerint magasabb célok (????) az emberi életnél, a méltóságnál, gyerekek értelmetlen halálánál?...vannak: hatalom, országhatár, pénz. Ezek mind magasztosabb célok :-(

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.05.03. 20:41:55

Na de hogy mennyire zavarosan fogalmaztam!!!??? Mi a fene ez?

proaktiv · http://proaktiv.blog.hu/ 2008.05.04. 18:25:23

Doris,

Nem fogalmaztál zavarosan, sőt…

Szerintem érjük minden karaktered, egyetlen dolog, ami homályosíthat maga az ember létünk.
Nem érthetjük meg azt, akit meghurcoltak, amíg nem vagyunk meghurcoltak, nem ismerhetjük az üldöző érzését, amíg nem vagyunk üldözők…

Anélkül hogy védenénk, vagy elítélnénk bárkit is (hisz nem tudhatjuk mi magunk adott esetben, hogy viselkedtünk volna), de ember ölt halomra embert, a háborús bűnök nem véletlen nem évülnek el.

Hohohó,
Egyetlen visszatérő gondolat, Te ha most bevagoníroznának többszázmagaddal, mit tennél?
Elhinnéd, hogy véred veszik? – Pedig már pontosan tudod, hogy megtörtént, hogy megtörténhet.
OTT AKKOR még nem tudták, hogy létezhet!

Provokátor

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.05.04. 20:34:17

Egyébiránt jó, hogy ezt felhoztad...gyanítom, volt ebben egy olyasmi, hogy azt gondolták, ez egyszerűen nem történhet meg.
Ha engem most bevagoníroznának, én besz***nék- ez a nagy helyzet. Ha kezdenének szép lassan kitúrni, a jogaimat elvenni- akkor is.
Ennyit azért már tanultunk ebből.
Cak tényleg az ebben a rémületes, hogy ha például valaki mesél nekem az életéről, és kívülről látok másokat, gyakran felismerem azokat a lépéseket, amiket én is elkövettem hasonló helyzetben.
Miért nem látja Izrael, hogy éppen azt teszi, amit velük tettek? Bármi legyen az indoklás, a vége éppen úgy gyilkolás.
És látod, az, ami most ott megy, már kivetíti a holocaustra is az árnyékát...már vonnak párhuzamokat az emberek...elkerülhetetlen a párhuzam vonása. Na erre mondom én, hogy így már nem olyan hiteles az egész. Pont tőlük.
Hááát, azért bennem van mégis szimpátia...vagy együttérzés...a sok gyerekkel, a Szpilman- féle művészekkel, Anna Frankkal...igen, nekem ez még mindig felülírja a Palesztín üggyel kapcsolatos ellenérzéseimet.

proaktiv · http://proaktiv.blog.hu/ 2008.05.05. 01:34:33

Kicsit vesszőparipám ugyan, tán már tudjátok, tán már únjátok is, de a legnagyobb felelőség itt is kicsiben ugyan, de a személyes példamutatás, gondolatben, szóban és cselekedetben.

Hogy jön ez ide (is)?

Nagyon gyakaran esünk saját csapdánkba, de ez nem véletlen, saját elméleteink, sztereotipiáink börtönéből nem egyszerü a szabadulás.
Ha napi szinten nem hisszük el, hogy amit mi teszünk kicsiben az visszahat ránk, meggyengit vagy épp erőt ad...
Dorisz Te már alkalmozod a célkitütést ugye, tehát pontosan tudod, hogy müködsz, azaz tudod, hogy müködik...

Nagyon sokan, úgy reagálnak az efféle gondolatokra amiről itt is beszélünk, hogy kicsik vagyunk hozzá, nem érdemes ezen rágódnunk, de...

Ki elég nagy, kinek és mikor érdemes?

Provokátor



süti beállítások módosítása