Melissa Etheridge

Napra pontos

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

.

  • : Tudok egy honlapot, amelyen akár több száz, vagy... (2012.03.27. 12:03) MLM újra
  • Királyhegyi Sport: Talán segíthetek néhány eszközzel, s módszerrel... (2010.02.17. 21:01) Kareoke
  • Hópofi: Sziasztok!Tegnap kezdtem el olvasni Müller Péter... (2009.11.25. 23:40) Müller Péter
  • Lenoks69: Hát ja, ezek fantasztikusak... Micsoda tehetség!... (2009.11.20. 00:18) Debreceni Fotóművész Zita
  • alibabaesanegyvenhattyu: :) milyen igaza van ! (2009.11.04. 13:23) Tévévilág

Beszélgetős

&n #a0522dbsp;

.

szivtars

Címkék

blog (235) család (230) életem (362) emberek (124) emlék (31) gondolatébresztő (70) gondolatok (277) gyerek (290) humor (82) iskola (39) közélet (64) kultúra (33) lélek (99) napló (197) (254) önismeret (78) szerelem (180) szórakozás (38) Címkefelhő

Teljesség

2009.03.01. 06:31 - Doris, a komisz

Címkék: halál gondolatébresztő



Egyre többet olvasok. Jót tesz nekem, hogy újra elkezdtem. Ahogy mondtam is már, kicsit kaméleon vagyok a könyvekkel. Ragad rám a stílus, a szókincs, egészen  meghatároz a hangulata annak, amit olvasok.
Délután beköltöztem Polcz Alaine naplójába.

 

 Azt írja, azok az emberek, akik csak úgy egyszerűen élnek, sokkal inkább félnek a haláltól, mint azok, akik teljességében élik minden percüket.
A pilláim itt leragadtak. Elszundítottam. Sötét helyen álltam álmomban, és egy fekete paripa jött felém. Hirtelen felágaskodott, én alulról láttam a mellkasát, a felhúzott ajkai mögül kivillanó fogait. Tudtam, ha földet ér, a patái éppen halálra fognak sújtani. Felriadtam.
Tanfolyamokat kellene szervezni az öregedésről. Könyveket kellene írni róla. Meg kellene tanulnunk megöregedni- ezt mondja ő, P.A... Ezen elgondolkodom. Nem úgy van, hogy születni, szülni, szeretni, meghalni nem kell tanulnunk? Nem tanulja a madár sem nevelni a fiókát, csak úgy tudja magától. Nem tanulta az ősember sem, mégis tudta, hogyan éljen, hogyan haljon. Vagy lehet, hogy mi elfelejtjük ezeket a dolgokat. Minél messzebb kerülünk az ősállapottól, annál távolibbak ezek a mélyen lapuló tudások. Riadtan figyeljük az elhasználódó testünket, elfogyó időnket, miközben észre sem vesszük, hogy elfecséreljük az életünket.
Azt olvastam nemrég, hogy a mai emberek azért depressziósok olyan nagy számban, mert a világunk mérhetetlenül felgyorsult, és még nem tudtunk alkalmazkodni hozzá. Nem erre vagyunk kitalálva, amit megélünk. Szakkönyvekből tanuljuk a gyereknevelést, a szülést kórházakba, futószalagra telepítettük, közben pedig elfelejtettük, hogy hogyan segítsük az anyát és a gyermeket szeretettel ebben a folyamatban. A haldoklókat kórházba dugjuk,és egyedül hagyjuk az utolsó, nagyon fontos percekben. Lótunk, futunk, hogy fontosak legyünk.
De mi az, ami a teljességet adja? Honnan tudhatom, hogy teljes életet élek? Azt hiszem, ezt már csak akkor tudom meg, mikor a kapuban leszek. Ha akkor nincs hiányérzetem, akkor tudhatom, hogy jól éltem. Mint a gyereknevelés. Mindig azt mondom, tesszük, ahogy tudjuk, és az, hogy jól csináltuk- e, csak akkor derül majd ki, mikor már semmit sem tudunk korrigálni, mikor a fiunkból már férfi lesz. Hogy milyen emberré válik, majd az mutatja meg, hogy jól neveltük- e.
Akik megélték már a halálközeli állapotot, azt mondják, minden átértékelődött bennük ott, mindennek a végén (kezdetén?). Visszatérve mind lelassulnak. A szeretteik felé fordulnak, elmélkednek, kevésbé elégedetlenek a világgal. Olyan, mintha hálásabbak lennének "csak" azért, hogy itt lehetnek. Ez lenne a teljesség? Az egyszerűség, az elfogadás? Ez ad harmóniát? Látod- e, barátom, te meg mindig azt gondoltad, minél többet látsz, teszel, tudsz, annál közelebb kerülsz a nagy igazsághoz. De nem kerültél semmihez közelebb, csak állandó nyugtalanság gyötört. Félelem, hogy lemaradsz valamiről. Valami fontosról. Lemaradsz az életről.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://doris.blog.hu/api/trackback/id/tr25971873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

imre42 2009.03.04. 16:27:34

Furcsa, hogy pont ehhez a bejegyzéshez nincs komment, pedig érdekes és fontos téma. Vagy talán pont ezért, hiszen emiatt egyben bonyolult is, és nem lehet egy kétsoros kommentben megmondani a frankót. Tulajdonképpen ilyesmiről félig részegen kell beszélgetni egy nyáresti kerthelyiségben, nem egy blogon. :)

Egyébként meg nem is tudom. Sokan mondták már, hogy az egyszerűség elfogadása ad harmóniát meg teljesség-érzést, de én valahogy sosem tudtam igazán hinni ebben. Az egy dolog, hogy értékeljük azt is, ami van, eddig egyetértek; de azért közben talán érdemes törekedni a jobbra is. Hogy holnap már még több legyen, amit értékelhetünk.

Csak hát a kettő közti egyensúlyt, na azt nem egyszerű megtalálni. Nem tudom, melyik a rosszabb, ha a végén azt érzem, hogy sokkal több értékelnivalót is elérhettem volna, vagy ha azt, hogy amit elértem, azt sem élveztem, mert csak rohantam tovább.

A mai ember boldogtalanságában pedig szerintem az is benne van, ahogy a világ összement. Manapság jobban látja az ember, hogy mi _lehetne_, ha... Régebben inkább csak a szomszédokat látta mindenki, akik azért nagyrészt ugyanabban a ligában játszottak, ma viszont egy egész bolygó legsikeresebbjeit látja nap mint nap mint elméleti lehetőséget, és hát frusztrálja, hogy neki miért jutott kevesebb. Aztán annyira utol akarja érni őket, hogy amije viszont van, azt nem ér rá értékelni.

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2009.03.05. 06:29:54

@imre42: Kérdés, mi az, amire azt mondjuk, sokkal több értékelnivalót elérhettem volna. Ha ez arról szól, milyen kocsival jártam életemben, akkor ez édes kevés. Az életünk azért egy kutyszorító, mert éppen ezek miatt a dolgok miatt kell görcsölnünk. Néhány napja például rengeteget dolgozom. Na nem azért, hogy jobb kocsim legyen, hanem hogy azt, ami van, meg tudjuk tartani. Mire beesteledik, zsong a fejem, és nincs már kedvem beszélgetni, a könyvön elalszom. Nem kell megcéloznod a bolygó legsikeresebbjeit, ma már az is elég, ha egyszerűen életben akarsz maradni. Ez pont elég feladat. Örökös elégedetlenség a tárgyi dolgokban. Viszont ez van másban is. Elégedetlenek vagyunk a többi emberrel, sokan rossz kapcsolatokban élnek, meg akarják változtatni egymást, sőt, a saját gyereküket sem tudják elfogadni olyannak, amilyen. Mindenben ott van az elégedetlenség. Sírunk, magyarul. Sírunk mindenért.
Most meg jól beírkáltam mindenféle közhelyeket.

imre42 2009.03.06. 11:56:50

Na látod, ez egy nagyon jó kérdés.

Én mondjuk abból a szempontból szerencsés helyzetben vagyok, hogy a megélhetésem viszonylag csuklóból megvan, szóval legalább ezen nem kell aggódnom. Van egy fix (vagy legalábbis most annak tűnő) állásom, amivel simán keresek annyit, hogy kényelmesen ellegyek, ráadásul Mallorcán, ami sokaknak évente egy hétre is álomnak számít. Ha most még összehoznék valakivel mondjuk három gyereket, akkor utána kirakhatnám a mintaszerű, úgymond sikeres életemet a kirakatba, és mondhatnám, hogy mostantól csak annyit teszek, hogy mindez megmaradjon. Elfogadnám, élvezném. De azt hiszem, nem érezném teljesnek az életemet. Úgy érezném, hogy nem használtam ki, hogy elpocsékoltam a lehetőségeimet, a tehetségemet.

Abban viszont teljesen igazad van, hogy nem tudnám megmondani, hogy pontosan mi is az a több, amit el szeretnék érni. Az biztos, hogy nem csak anyagiakról van szó. Persze, én is szeretnék tengerparti házat, meg eléparkolni a motorcsónakot és mögé az Aston Martint, de igazából azért ezek hiányát egész könnyen el tudom viselni. Nem is tudom, talán az alkotás. Valami olyasmit letenni az asztalra, amire igazán büszke lehetek, ami kiemelkedik, amit nem tud bárki utánam csinálni. De ebben sem vagyok biztos. Tényleg nem tudom.

Aztán persze az is lehet, hogy csak azért gondolom így, mert még soha nem próbáltam igazán (hosszabb időre) megállni. Nekem pont az a bajom, hogy rohanni szeretnék, de közben sokszor úgy érzem, hogy legfeljebb araszolok. Lehet, hogy erről le kellene szoknom.

Az elégedetlenség, meg az ebből születő igény a változtatásra viszont nem feltétlenül és nem mindig rossz dolgok. Ócska közhely, tudom, de ez is egyensúly kérdése. És persze az segítene, ha valaki konkrétan megmondaná, hogy hol is van pontosan az én személyre szabott egyensúlyom, de hát ilyen nyilván nincs, ezt mindenkinek magának kell kikísérletezgetnie.

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2009.03.08. 08:23:20

@imre42: Hogy mennyit gondolkodok én ezen! Hogy mi az, ami aztán kielégítene. Soha nem tudom igazán. Vannak pillanatok, amikor nagyon elégedett tudok lenni, aztán máskor meg kutatok valami új után. Például... de ezt majd inkább megírom postban. Azt a boldog pillanatot. :-)


süti beállítások módosítása