Melissa Etheridge

Napra pontos

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

.

  • : Tudok egy honlapot, amelyen akár több száz, vagy... (2012.03.27. 12:03) MLM újra
  • Királyhegyi Sport: Talán segíthetek néhány eszközzel, s módszerrel... (2010.02.17. 21:01) Kareoke
  • Hópofi: Sziasztok!Tegnap kezdtem el olvasni Müller Péter... (2009.11.25. 23:40) Müller Péter
  • Lenoks69: Hát ja, ezek fantasztikusak... Micsoda tehetség!... (2009.11.20. 00:18) Debreceni Fotóművész Zita
  • alibabaesanegyvenhattyu: :) milyen igaza van ! (2009.11.04. 13:23) Tévévilág

Beszélgetős

&n #a0522dbsp;

.

szivtars

Címkék

blog (235) család (230) életem (362) emberek (124) emlék (31) gondolatébresztő (70) gondolatok (277) gyerek (290) humor (82) iskola (39) közélet (64) kultúra (33) lélek (99) napló (197) (254) önismeret (78) szerelem (180) szórakozás (38) Címkefelhő

A parfüm

2008.04.20. 08:59 - Doris, a komisz

Címkék: film könyv szórakozás gondolatok gondolatébresztő életem

Nos, a filmes bejegyzéseim általában csak benyomásokat szoktak közölni.
A parfüm más. Ezt nem tudom így megoldani.
Azért nem, mert Patrick Süskind regénye (szinte) a kedvencem. Minden évben elolvasom, és vannak részek, amiket betéve tudok.

Egyrészt egy gyönyörű szakmai ínyencség a XVIII. század parfümkészítéséről, másrészt egy rendkívül "látványos" könyv.
Gyakran írok arról, mennyire szeretem a nyelvet. Annyi mindent ki lehet fejezni vele, és remek szórakozás is ez a játék. Süskind csodálatosan jeleníti meg az illatokat és a hozzájuk kapcsolódó érzéseket.

A film didaktikusan követi az eredeti történetet- még a szöveg is szinte együtt mondható a könyvvel. Van azonban két komoly eltérés.
- Az egyik, hogy a valódi Grenouille rettenetesen csúnya, púpos gnóm. Nem elég, hogy nincs saját szaga, még taszító külseje is elzárja az emberektől. A filmben egy teljesen normális külsejű, még talán helyesnek is mondható fiút látunk.
- A másik, hogy a könyvben hosszú oldalakon át olvashatóak Grenouille saját gondolatai, így mélyebben megismerhető a "lelke".
Amely egyébként egy hideg, érzéketlen, számító lélek.

Míg Tom Tykwer filmjének G- val szinte már azonosulni tudunk, szinte megértjük őt, és talán még szeretjük is kicsit, addig Süskind parfümkészítője taszít egészen a könyv végéig, és szinte megkönnyebbülünk, hogy végül meghal.
G. az illatok megszállottja. Isten nem ajándékozta meg saját szaggal, ezért minden élőlény viszolyog tőle. Mire felnő, már több fájdalom éri, mint bárkit a világon. Ezt csak úgy képes kibírni, hogy teljesen elszigeteli magát az emberektől. Még beszélni is alig tanul meg, és csak a legszükségesebb szavakat használja. Az embereket megveti, használja és manipulálja.

Egyetlen szenvedélyének szolgálatába hajtja őket, ez pedig az, hogy megtanulhassa az illatok "elfogásának" tudományát.
Mindezt egyetlen cél érdekében, hogy elkészíthesse saját illatát.
Egy olyan illatot, amivel ő is emberré lehet, figyelmet kaphat....és szeretetet.
Talán azt... De még ez sem biztos, mert G. lelkében a szeretet a hatalommal jelent egyet.
Ha szeretnek, uralkodhatom rajtuk- valahogy így képzeli.


Nos, terve sikeres.
17 fiatal szépség halott testének illatából elnyeri azt az esszenciát, amit magára cseppentve leigázhatja az embereket. Elveheti józan eszüket, saját akaratukat, elnyerheti imádatukat és rajongásukat.
Ezen a ponton azonban megtörik.

Élete értelme, művészete beteljesedik, így hát cél nélkül marad.


A rázúduló szeretettel nem tud mit kezdeni, mert képtelen kezelni- nem ismeri a érzéseket.
A halálba menekül.


Tykwer egy sokkal szimpatikusabb Grenouillet alkotott, mint Süskind.
Félszeg, néha szinte szerelmes, csinos fiatalember.

Vágyik a szeretetre, de még inkább arra, hogy ő szeressen. Erre azonban képtelen. Nem tanulta, nincs kódja róla...megfosztott az érzésektől.


Be van zárva saját tehetségébe, az egyetlen dologba, ami értelmet ad az életének. Így hát a művészetének él.
Mikor kész az esszencia, áll az ünneplő tömegben, és rászakad saját végtelen magánya, céltalan élete- gyönyörű az a jelenet. Látod a szemében a megkapott hatalom  fényét, aztán kiüresedik a tekintete, és újra elhagyatott....bevillannak a képek belső világából, és eltakarják az őt ünneplő tömeg orgiáját.
Újra elveszett, pedig épp most áll hatalma csúcspontján.
Nincs más lehetősége, csak a halál, mert az egyetlen utat, ami neki rendeltetett, már bejárta.



Annyi lehetőség a gondolkodásra:

- Honnét van bennünk a szeretés képessége? Milyen élet az, ahol ez az érzés nem fér el?

- Tudja- e bármilyen "nagyszerűség" pótolni ezt az egyszerű emberi kívánalmat- szeretni és szeretve lenni?

- Az átlagon felüli művész, aki megszállotja tehetségének, hogyan tud, tud- e egyáltalán átlagos életet élni?

- Meddig sodorhat el a belső késztetés, mire képes valaki, aki a célját véghez akarja vinni? Milyen az, mikor ez a késztetés elsöpri az erkölcsöt, a szabályokat?
 
- Mennyiben mérhető a megszállott ember az átlag mércéjével? Úgy értem, az erkölcs, a morál, a szabályok az átlagnak szólnak. Egy művész, aki a saját világában (művészetében) él, az mozgatja minden percét, nos, az hogyan tud megfelelni ezeknek a követelményeknek, és egyáltalán meg kell- e felelnie? (természetesen nem emberölésre gondolok, a téma nyilván végletes).
Az átlagos élet nem akadálya-e annak, hogy tehetsége kiteljesedjen?

Hát ilyesmiken lehet morfondírozni Jean- Baptiste Grenouille története kapcsán.
Ezért szeretem én olyan nagyon. :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://doris.blog.hu/api/trackback/id/tr14433656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

langi 2008.04.20. 11:11:28

Én nagyon vártam a filmet, mert a könyv nagy élmény volt. És sajnos inkább egy krimi szerű film lett. Ha valaki nem olvasta a könyvet, a film teljesen mást mond. A férjem nem is értette, miért vagyok annyira oda a könyvért.

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.04.20. 12:50:04

Ez inkább lélektani regény. Nagyon nehéz lehetett filmre vinni. Az viszont tényleg érdekes, hogy egy teljesen más figura lett G- ból, mint ami a regényben van.

langi 2008.04.20. 13:18:47

Ráadásul a meggyilkolt lányokat a film úgy mutatja be, hogy szükségszerü a haláluk. Nem is sajnálja az ember őket, szinte izgulunk, hogy összejöjjön az illat. Valahogy a film azt suggalja, hogy ha következetesen hajtasz a célod felé, bármi áron, akkor meg lesz az eredménye. Pedig tényleg a könyv alapján történnek az események. Érdekes, hogy ugyan az a szöveg, milyen másként is tud működni

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.04.20. 14:31:10

Talán éppen azért, mert a film a "megszállottságot" helyezi előtérbe. Úgy próbálja figyelni a lányokat, ahogyan G. figyelte őket. Ha emlékszel a könyvre, ott sem látta a szépségüket, abszolut nem érintették meg...csak az orrát. Mikor elszállt a szaguk, már értéktelenek voltak számára. A könyv még annyit sem enged látni a lányokból, mint amit a film Laurajából látunk. Abszolut nem ismerjük meg őket.
Azért azt nem mondanám, hogy ebben az értelemben sugallna a történet, ahogy Te mondod. Hiszen G. nem tud már mit kezdeni az esszenciával, hisz nem tud mit kezdeni az emberekkel. Az, aminek a rabja volt, egy pillanat alatt értéktelenné válik.
Nem voltál még úgy, hogy vágyakoztál valamire, aztán elérted, és már nem jelentett szinte semmit. A hozzá vezető út sokkal izgalmasabb volt.
A lányok eszközök- ez nyilvánvaló. Ebben a történetben csakis G. számít- az, ami benne lejátszódik. Az, hogy ezt a rendező hogyan értelmezte- ez az ő szabadsága.
Az biztos, hogy aki a film után olvassa a könyvet, igen meg fog lepődni.

Nia · http://nia.cityblog.hu 2008.04.20. 18:19:10

Én nem olvastam a könyvet, csak a filmet láttam, de egyáltalán éreztem úgy, hogy a lányok halála szükségszerű.
Másfelől mindenképpen az, különben miről szólna a film?
És szükségszerű, különben miről szólna a könyv?

Én semmi olyat nem éreztem a filmből, hogy bárki is következetesen hajtana a célja felé. Inkább egy férfit láttam, aki a saját világában él és "valamit tesz", ami neki normális. Sőt, még az sem kérdés, hogy normális-e? Egyszerűen van.
Ez van. Az életforma bemutatása egy különleges képességen keresztül.
Annak idején én is írtam erről a filmről.
És -mondom nem olvastam a könyvet- egy jelenet iszonyaúan belevéste magát az agyamba, amikor próbálja megfogni a megfoghatatlan elillanó illatot.

Szerintem megdöbbentő, lebilincselő, ijesztő, megbontránkoztató és maró hatású a film.
A születésétől a haláláig.

Nem tudom, hogy milyen lehet a könyv (természetesen mindig sooookkal jobb a könyv), de annak ismerete nélkül csak annyit mondhatok, a filmet nem lehet elfelejteni.

Enable · http://myenable.freeblog.hu/ 2008.04.20. 19:20:06

A könyvet nem olvastam..
A filmet már láttam..
Nekem tetszett így "krimisen" is... :)

Doris 2008.04.20. 20:25:38

Nia: Jó, hogy nem olvastad, mert így látom, mennyire másképp élem én meg a könyv után. Szerintem nekem azért "több" egy picit, mert annyiszor olvastam, hogy minden gondolatát ismerem G- nak.
Ő a lányokat tárgyaknak tekintette. Egy pillanatig nem voltak morális problémái a halálukat illetően. Ahogy mondta is a kínvallatáson: szükségem volt rájuk.
"valamit tesz, ami nem normális"- halkítsd ezt a mondatot le. Egy könyv vagy egy film kiélez mindent, hogy érzékeld az alaptémát. Mi van, ha nem halálokról van szó, csak egyéb kérdésekről? Becsületről, vagy emberekkel törődésről, vagy tiszteletről...valami egyszerűbb dologról, amit alá kell rendelni egy számodra fontos ügynek. Meddig mész el a saját "rögeszmédért"?
Nyilván van saját világod (legtöbbünknek van). Kit engedsz be, kit zársz ki? Milyen mélyen éled meg? Ha a belső világod erősebb, mint amiben élsz ( a valóság), mennyiben ütközik ez a környezeted érdekeivel?

Ezek nekem mind összefüggnek ezzel a regénnyel.
Ehhez képest a film "egyszerű", de lehetőségeihez mérten remek. Technikailag meg első osztályú. Imádom a látványt, a zenét...és igen...EZT a Grenouillet is szeretem kicsit. Vagy legalább együttérzek vele. Lehet azért, mert nekem nagyon domináns a belső világom, és bizony gyakran zavaró a külvilágnak.

Nia · http://nia.cityblog.hu 2008.04.20. 20:53:01

Igen... de ehhez hozzá kell tenni az adott kort is.
Egy ember, ami a semmiből jön, semmit sem ér és valamivé lesz. Nem szociálizálódik úgy, mint te vagy én.
A belős világának korlátai is máshol voltak.
A kor szabályai, az emberiség fogalma, a becsületesség fogalma, a nő értéke, az ember értéke, stb, egészen más volt, mint most.

Szerintem is képileg egyszerűen csodásat alkottak a film készítői, még akkor is, ha ez a csodás adott esettben éppen egy bűzös, mocskos, véres, halpiac.

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.04.21. 10:16:29

Más bizony! Ahhoz képest azért elég rendes hajtóvadászatot rendeztek utána.
Most eszembe jutott egy jó szó: szociopata...ma úgy mondanák.
Ismerek néhány ilyet a környezetemben (csak nekik még tehetségük sincs :-) )
Amúgy üdv még egyszer Nia! Jó, hogy feltetted a linked, mert így rájöttem, hogy voltam már párszor nálad. Örülök, hogy itt vagy. :-)

Nia · http://nia.cityblog.hu 2008.04.21. 14:06:24

Na, szociopatákból manapság meg vagyunk áldva rendesen. :D

Köszönöm a kedves üdvözlést! Igen, már voltál nálam. Így jutottam el hozzád. :) Tetszik a blogod. :)


süti beállítások módosítása