Eltelt közel két hét az előző foglalkozás óta. A csapat kezd összeállni- ha nem is barátság, de megismerés szintjén mindenképp. Most néhány olyan alkalom kell, mikor az érzékszerveket élesítjük. Hallás, szaglás, ízlelés. a mai nap a hallásé. Előzetes felkészülést igényel, hogy egy diktafonnal hangfelváételeket készítsek az otthon hangjairól, az utca hangjairól, a természet hangjairól.
Nos, ennek neki is veselkedtem- milyen kár, hogy a diktafon működés közben leginkább a saját motorhangját veszi fel, így az anyag szinte használhatatlan. van azért egy- kettő, ami jó. Motorzúgás, autó, porszívó, egyebek... (ezekre még szükség lesz).
Bemelegítő játék:
Weöres Sándor: Galagonya című versére ritmusjátékokat játszunk.
szél szalad ide-oda,
reszket a galagonya magába.
Hogyha a Hold rá fátylat ereszt:
lánnyá válik,
sírni kezd.
Őszi éjjel
izzik a galagonya
ruhája.
Fel van írva a vers egy csomagolópapírra, hogy a szöveg ne okozzon nehézséget.
Járunk rá, kopogunk rá, kiscsoportokban mozgássort készítenek hozzá, ezt azután megmutatják egymásnak.
1.:
Maradjunk csendben és idézzük fel, milyen hangokat hallunk a teremből. Itt ben t mit hallunk? Kintről mit hallunk? Mit hallunk az utcáról? Mi kelthette ezeket a hangokat?
Csoportonként keltenek zajokat a gyerekek, a másik csop. csukott szemmel figyeli, ahogyan rajzolnak, papírt hajtogatnak, csomagolnak. Mi kelthette ezeket a zajokat?
2.:
A diktafon hangjait bejátszom, ők fülelnek. Milyen hangokat hallasz? Mi idézte elő? Mi jut eszedbe a hangokról? Milyen képet tudsz felidézni, mikor meghallod őket? Milyen tárgy, hang, íz kapcsolódik hozzájuk?... Ha megy, akkor az emlékezés is bekapcsolódhat: Milyen eseményt idéz fel az életedben az adott hang?
3.:
Két csoportra oszlanak a gyerekek. Mivel a "házi feladat" az volt, hogy gyűjtsenek olyan tárgyakat, amelyekkel érdekes hangokat tudnak előidézni, a z egyik csoport marad velem, és ezekkel foglalkozunk. A másik csop. kap tíz percet, hogy az utcára menjen a diktafonnal, és hangok után kutasson.
Addig bent próbálgatjuk a hangokat. Összedörzsölés, kopogtatás- melyik milyen hatást kelt? Hogyan tudnád színekkel ábrázolni ezt a hangot? Készítsünk zenei kíséretet a Galagonya című vershez.
Mikor a másik csapat visszatér, meghallgatjuk a gyűjtött hangokat, a bentmaradtak igyekeznek kitalálni, mit hallanak.
Csere. Akik eddig bent voltak, most mennek hangvadászatra, a többiekkel addig az előzőeket játszuk.
Mikor mindkét csapat beért, megnutatjuk egymásnak a "megzenésített" verset.
4.:
Most zenékkel játszunk. Az asztalon kréták, papírok. Csukott szemmel ülönféle zenéket hallanak a gyerekek. Kérem, hogy képzeljék el, hogyan lehetne megjeleníteni a zenét. Most tegyék meg! Lehet- e vonalakkal, foltokkal ábrázolni a hangokat? Próbáljuk meg!
5.:
Készítsünk magunkból szobrokat, szoborcsoportokat, amik kifejezik a zene hangulatát! Mozduljon meg a szobor! Beszéljétek meg, milyen mozdulatból indultok, és hová jut el. Ez nekik nagyon nehéz még, de érdemes próbálgatni. Ebből lesz később a kisebb jelenetek eljátszása, majd idővel a színpadi mozgás. Kiscsoportokban dolgoznak. Eljutni egyik állóképből a másikba kb. 5 mp idő alatt kell. Ezt lassú számolással jelzem nekik. A kezdőkép és a zárókép mozdulatlan és megszerkesztett, az átmenet egy lassított mozgás legyen, hogy a gyerekek érezzék a testüket.
Kb. 2 perc felkészülési időt kapnak, utána megnézi a két csop. egymás művét. Soha nem értékelünk, hisz nincs jó, vagy rossz megoldás. Viszont megbeszéljük, milyen hangulatot, érzéseket tükrözött a mozgássor.
Levezető játéknak én a nagyon egyszerű "Erre csörög a diót" választom, de úgy, hogy minden gyerek választ magának egy saját hangot (füttyögés, csettintés, cuppogás, csoszogás...). Valakinek bekötjük a szemét, és az illető elindul a hangok irányába. Igyekszik elkapni a hangok tulajdonosait.