Az advent heteit az érzelmes, emberközeli, szeretetről szóló játékokkal töltjük.
Mivel még nagyon kezdő a csoport, sok segítséget kapnak, és a megnyilvánulásaikat védeni kell. Hangsúly a közös játékokon van (tehát nem kell egyedül megnyilvánulni), fotókat (állóképeket) készítenek, valamint némajátékokat.
Nagyon kedves játék a gyerekeknek személyiségek teremtése. Az alábbi foglalkozásra néhány jellegzetes tárgyat viszek be: csipketerítő, régi fotó, leégett gyertya a tartójában. Némi bemelegítő játék után a tárgyakat kiteszem az asztalra. Ki lehet az, akinek ezek a holmijai?
Miután ez a játék már utólag lett megírva, könnyű a dolgom. Tehát kitettem a tárgyakat, és ebből a következő született:
Rózsika néni egy idős hölgy. Falun él egy kicsi házban régi bútorok között. Van egy macskája, neki minden nap vesz egy konzervet, magának negyed kiló kenyeret, vajat, stb. A lánya messze él, ritkán látja, a férje évekkel ezelőtt meghalt.
Olyan figurát kell megteremteni, akit minden gyerek elfogad. Nem lehet, hogy valaki nénit, a másik középkorú nőt képzel. Felvázolják a fő körvonalakat, de nem elemezzük mélyen, hogy a játékosok teret kapjanak az apró részletek megfestésére.
Így utólag mondhatom, hogy ezt nagyon szeretik a gyerekek. A fantáziájuk meglódul, jönnek az ötletek, beszélgetnek. Megérintik a tárgyakat, megszagolják, kutatnak valami érdekesség után.
1.:
Mikor a figura nagyjából összeáll, kisebb csoportokat alkotnak. Minden csapat kap egy tárgyat, és megkérem őket, hogy találják ki, hogyan került ez a dolog a néni birtokába, és miért van jelentősége. Néhány perc múlva összeülünk, és elmesélik, mit találtak ki.
Ez a játék több dolog miatt is jó. Közelebb hozza a nénit hozzájuk, hogy személyesen is tesznek hozzá- ez az én történetem, gondolja, aki a kiscsoport részese. Megtanulják egymást tiszteletben tartani. A gy. hajlamosak rá, hogy lehurrogják egymást. Leszólják, kijavítják egymás ötletét, belefojtják a szót a másikba. Ez itt tilos. Amiben a kiscsop. megegyezett, a többieknek kötelező elfogadni. Nem minősítünk, nem "fikázunk", de nem is dícsérünk. Ez egy adalék a figurához.
2.:
A tárgyakat kicseréljük, minden csoporthoz másik kerül. A feladatuk, hogy helyezzék a tárgyat szituációba. Készítsenek egy némajátékot, amiben szerepe van az eszköznek. (Némajáték: állóképből a tanár jelére elinduló 20- 25 mp- es jelenet, amelyben nincs beszéd. Mindent a mozdulatok fejeznek ki. Mikor vége, szintén kimerevedik a kép, a gy. szoborrá válnak.
Kapnak néhány perc felkészülési időt, majd megnézzük a jeleneteket. Mikor a gyerekek megállnak az utolsó képben, megkérem a többieket, hogy aszerint, hogyan értelmezték a látottakat, menjenek oda a szobrokhoz, tegyék a vállára a kezüket annak, akinek a gondolatát szeretnék kimondani, és egyetlen mondatban fogalmazzák meg hangosan. ilyenformán a csoport összedolgozik. Kaptak egy jelenetet, és hangossá tehették a saját érzéseikkel.
Utána megbeszéljük, mennyire passzolnak a némajátékok, és a kimondott gondolatok. Általában passzolnak egyébként.
3.:
Összeállt a szereplőnk. Innét már bármerre csűrhetjük, attól függően, merre visszük a történet szálát. Itt bejött a képbe a néni anyukája is. Gyakran emlékezik az édesanyjára, hiányzik neki. Ebből elvihetjük oda, hogy mutassanak képeket, történeteket a gyerekkorából.
A lánya távol él: Fejtsük meg játékkal, miért került olyan messzire. Hogyan tartják a kapcsolatot? Mikor fognak találkozni újra? Hogyan készül a néni (ünnepi készülődés)? Mutassátok meg egy telefonbeszélgetésüket. Hallasz- e jeleket a gyöngédségre, törődésre? Hogyan fejezték ki egymás felé a szeretetüket?
Ha a férj szálat ragadjuk meg (szerelem), akkor az ismerkedésük, a közös életük történeteit teremthetjük meg. Játszhatunk a gyászról, a magányról.
Ezeket a fentebbi szálakat leginkább a meséléssel, állóképpel, némajátékkal mozgatom. A gondolatokat egymás helyett mondják ki tömören, lényegretörően fogalmazva). Levelet is írhatnak (írásbeli fogalmazás).
Bármerre vihetjük a szálakat attól függően, hová szeretnénk eljutni. Mi a magányt, a magány feloldását jártuk körül a lány hiányával. Természetesen a gyerekek ösztönösen keresték a megoldást, és meg is találták. Rózsika nénihez eljött a lánya, és megbeszélték, hogy hamarosan a nagyvárosból közelebb költöznek, hogy hetente többször láthassa az unokáit, és a gyerekét.
Igen, igen... a gyerekek mindig a pozitív felé hajlanak, a jó megoldást keresik. Itt legalább meg is találják. A játék jobb, mint az élet.